CyprianPolak CyprianPolak
3102
BLOG

Sfałszowane zdjęcie "ofiar smoleńskich" z 4 kwietnia 2010

CyprianPolak CyprianPolak Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

 

Omawiane zdjęcie pochodzi z książki Joanny Racewicz ,12 rozmów o pamięci, Warszawa 2012.

 

Opis do zdjęcia zamieszczony w książce: Wielkanoc 2010/ Warszawa.Cytadela Tadeusz potrafił połączyć ogień i wodę. W jednym miejscu Bogdan Klich i Aleksander Szczygło”.

 

Zdjęcie zamieszczone jest na stronie 221 książki w rozdziale (rozmowie) poświęconym generałowi Tadeuszowi Bukowi.

 

Rozmówcą Joanny Racewicz jest gen. Mirosław Różański.

 

W metryczce na końcu książki zawarta jest informacja że zdjęcie pochodzi z „archiwum wydziału prasowego DWL” DWL – Dowództwo Wojsk Lądowych.

 

 

...........

Pierwsze uwagi dot. Zdjęcia nie będą wiązać się ze szczegółami obrazu dlatego oznaczymy je inaczej niż na zdjęciu, literami

 

A)  Dla porządku Wielkanoc 2010 wypadała 4 kwietnia. Dlaczego B. Klich, A. Szczygło, F. Gągor i T. Buk (przedstawiani na zdjęciu) mieli się spotkać w rodzinną Wielkanoc, czyli do tego w niedzielę. Dlaczego zresztą ma to być w Cytadeli Warszawskiej?

B)  Do kogo przemawia przez mikrofon m.in. Szczygło, co to za spotkanie, jakie jest audytorium?

C)   Miejsce może być jakimkolwiek miejscem. To co widzimy na zdjęciu może być fragmentem jakiegokolwiek miejsca, lub kompilacją. Jeśli już wojsko robi zdjęcie i podpisuje je :Cytadela. Warszawa, Wielkanoc to dlaczego nie we fragmencie który przypominałby jakiekolwiek szczegóły architektoniczne Cytadeli Warszawskiej, czy dawałby jakąkolwiek szerszą perspektywę?

D)  Dlaczego Klich i Szczygło są w jednakowo, zdaje się czarnych, garniturach. Na co dzień politycy, jak widzimy, nie chodzą w czarnych garniturach. To nie pogrzeb. Czarny kolor jednak zaciemnia obraz, pozwala ukryć retusze, fotomontaże, domalowania.

 

Przechodzimy do zaznaczonych na zdjęciu elementów które świadczą o tym że zdjęcie to jest fotomontażem. Nie są to zapewne wszystkie elementy, ale te które widać dość wyraźnie i które są jednoznaczne:

 

1,2,3,4)  Klich. Cień nie powinien się raczej rozkładać po obu stronach twarzy do tego w taki właśnie sposób jak jest na zdjęciu. Widzimy to zresztą i w porównaniu z cieniem rzucanym przez statyw z mikrofonem i twarzami pozostałych.

 

5) Szczygło Czerń za głową nie wygląda naturalnie. To nie jest naturalny cień rzucany przez głowę.

 

6). Brązowe miejsce w środku zębów Szczygły. Zepsuty i cały brązowy od próchnicy ząb? Szpara w zębach? Owo brązowe miejsce sięga jednak wyżej i wchodzi w wargę. Trudno przypuścić aby szef BBN pojawiał się publicznie z takim problem w uzębieniu. Zresztą owo brązowe miejsce zajmuje, jak wyżej nie tylko powierzchnię ,ale i część wargi i jest jednakowego koloru z tą częścią wargi.

 

7,8.9.10) Zasłony i firany

Nie wygląda to dobrze, Budzą podejrzenie, zwłaszcza zasłony, szczególnie fragment oznaczony numerem 10 może być domalowany. Reszta? W każdym razie wygląda to nieelegancko, w dodatku niesymetrycznie. Po co zasłaniać okna/ Co to za pomieszczenie z takimi prowincjonalnymi firanami w grochy.

Przebija się przez nie nieregularnie światło. Nie ma żadnej pewności co do okien, okna za nimi. Światło przebija się przez nie nieregularnie. Trudno cokolwiek sądzić że za tymi firanami miałoby być jakieś źródło światła dziennego. Raczej wygląda że nie. Jaśniejsze miejsca na firanach i zasłonach mogą być źródłem ręcznej pracy, a i być może całe zasłony i firany.

 

 

11.12, 13) Gen Gągor

Dlaczego Gągor ma otwarte usta jakby coś mówił. On wyraźnie mówi. Mówi jednak do mikrofonu Szczygło. Czy miałby mówić w tym samy czasie do tego patrząc gdzieś przed siebie (gdyby to miałoby jakimś nawiązaniem do tego co powiedział Szczygło) Jego postawa nie jest swobodna, jest wyprostowany jakby mógłby być na przykład wyprostowany podczas meldowania Głównemu Zwierzchnikowi Sił Zbrojnych czyli prezydentowi. Jego postawa jest całkiem inna niż Buka i pozostałych cywilów. Wygląda więc jakby był wklejony (konkretnie chodzi o twarz bo o reszcie trudno wyrokować ze względu na ręce) z całkiem innej sytuacji.

12,13 Dłonie gen. Gągora.

12- Dłoń jest za cienka, za mało jej, zwłaszcza w stosunku do rękawa i ręki –13

13 –Dłoń jest przesunięta poza krawędź rękawa. Dodatkowo jest przycięta (nienaturalna, ostra krawędź) w stosunku do poły munduru a ta poła munduru jej nie przysłania.

 

 

14, 15) Gen Buk

To jeden element pokazany z obu stron. Przyjrzyjmy się dla porównania krawatom pozostałych. Krawat gen Buka nie widać węzła ,ani typowej linii dla zawiązanego krawata tylko trapezoidalny kształt idący w stronę 14.

Damy radę,panie pułkowniku! Scenariusz filmu o Powstaniu Warszawskim Publikatornia.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka